عرضه و تقاضا در بورس به چه معناست و کاربرد روانشناسی آن چیست؟

Wiki Article

د. تعادل: زمانی که عرضه و تقاضا برابر باشند (همان زمانی که تابع عرضه و تابع تقاضا یکدیگر را قطع میکنند)، گفته میشود که اقتصاد در حالت تعادل است. به رابطه بالا تابع عرضه گفته می شود. همواره در اقتصاد کلان بازار های مختلف از طریق تعامل عرضه و تقاضای خود در محدوده و یا نقاطی به تعادل می رسند. هنگام ترسیم محدوده های عرضه و تقاضا مرتکب این اشتباه ها نشوید. شاخص های پیشروی اقتصاد نیز موید این ادعاست. مشابه یک انتقال در منحنی تقاضا، انتقال در منحنی عرضه نیز بیانگر این است که رابطه اصلی تقاضا تغییر پیدا کرده، به آن معنا که مقدار مورد عرضه از عاملی به غیر از قیمت تاثیر پذیرفته است. با این حال، هنگامی که قیمت ها غیر منطقی می شوند، مصرف کنندگان ترجیحات خود را تغییر خواهند داد و از محصول دور می شوند. از طرفی، در نقطه P1، مقداری که مصرفکنندگان قصد مصرف آن را دارند معادل Q1 است؛ مقداری که به مراتب کمتر از Q2 میباشد.


نکته مهم تر این که بخش های صنعت و خدمات وضعیتی به مراتب بهتری را نسبت به سنوات قبل تجربه کرده اند. هر چند این تعادل شرایط مطلوب نبوده ولی می تواند برای سیاست گذاری های کلان اقتصادی موثر و کارساز باشد. بنابراین، هر کسی (افراد، کارخانهها یا کشورها) از شرایط اقتصادی موجود راضی هستند. منصفانه نیست که یک انسان به دلیل شرایط نداشتن پول کافی، نتواند کلیه بخرد و جانش را از دست بدهد درحالیکه انسانی دیگر بهراحتی مبلغ را پرداخت و به زندگیاش ادامه دهد. کاظم فرجاللهی میگوید: در برخی محافل بر عدم امکان افزایش مزدها به میزان واقعی یا نزدیک به آن - به لحاظ مالی، نقدینگی و ورشکستگی واحدها- دست میگذارند. در این قیمت، عرضهکنندگان تمامی کالاهایی را که تولید میکنند، به فروش میرسانند و مصرفکنندگان تمامی کالاهایی را که تقاضا میکنند، به دست میآورند. به طور مثال میتوان گوشت مرغ و گوشت گوسفند را دو کالای جانشین هم نامید در این صورت با افزایش قیمت یکی از آنها، تقاضای دیگری افزایش پیدا میکند.


رابطه عرضه و تقاضا با قیمت شبیه یک الاکلنگ عمل میکند. بدین خاطر که قیمت بسیار پایین است، بسیاری از مصرفکنندگان خواهان کالا هستند در حالی که تولیدکنندگان مقداری کافی از آن تولید نمیکنند. روش معاملاتی عرضه و تقاضا از سطوح حمایت و مقاومت استفاده می کند و مزایای بسیاری دارد. برخی سطوح حمایت مقاومتی که در قیمت اثر گذاشته اند را مشاهده می کنید که در برخی مواقع تماس کندل با آن سطح فقط با شادو کندل بوده و در برخی مواقع بادی کندل درگیر شده است. خب، جواب این است که شما می توانید برخی از این مشکلات را با رویکرد بازاری حل کنید اما بازار باید با قاعده باشد. سطح عرضه/تقاضا مساحت کمتری اشغال می کند اما ناحیه عرضه/تقاضا مساحت بیشتری را در بر میگیرد. هنگامی که حجمهای بزرگ معاملات در سطح معین و بالاتر از قیمت انباشته میشود، عرضه افزایش مییابد، که میتواند باعث کاهش شدید قیمت پس از رسیدن به آن منطقه عرضه شود.


در این حالت با افزایش قیمت، شاهد کاهش متقاضی خواهیم بود. حرکت اشاره به این دارد که رابطه تقاضا همچنان برقرار است. به عبارت دیگر، حرکت زمانی اتفاق میافتد که تغییری در مقدار مورد عرضه تنها به موجب یک تغییر در قیمت اتفاق افتاده است و برعکس. به عبارت دیگر، حرکت زمانی رخ میدهد که یک تغییر در مقدار مورد تقاضا تنها به سبب تغییری در قیمت اتفاق افتاده است و برعکس. مشابه حرکت در راستای منحنی تقاضا، حرکت در راستای منحنی عرضه هم نشان از ثبات رابطهی عرضه دارد. در اقتصاد ایران نیز «بازار تولید کالا و خدمات» زمینه عرضه و تقاضا را در اقتصاد بیان می دارد. آنچه در ابتدای متن اشاره شد، هسته اصلی سه شاخص یعنی «تورم هسته»، «نرخ ارز واقعی» و «بیکاری طبیعی» مهم و حیاتی است و در سیاست گذاری کشور نیز کمتر مورد توجه قرار می گیرد. سه شاخص اصلی اقتصاد یعنی «تورم هسته»، «نرخ ارز واقعی» و «بیکاری طبیعی» راهکارهای خروج اقتصاد است.


بدیهی است که «نرخ تورم» موجود می تواند وضعیت عرضه و تقاضای کالا و خدمات موجود در اقتصاد ایران را نشان دهد. در نظریه ی اقتصاد بازار، نظریه ی عرضه و تقاضا منابع موجود را به بهترین و موثرترین راه و فرصت ممکن اختصاص می دهد، چطور؟ کالا و خدمات موجود تولید شده در اقتصاد در بخش واقعی قرار می گیرند اما نرخ تورم حاصل از آن، در بخش اسمی اقتصاد جای می گیرد. ما به این واقعیت اعتقاد داریم که سود و قیمت ها مشخص میکنند که منابع به کدام سمت و سو می روند اما قیمت ها از کجا می آیند؟ با در نظر گرفتن این اصل، به بررسی عرضه و تقاضا و ساختار و تاثیرگذاری آن در بازار بورس میپردازیم. در این مقاله قصد داریم به طور جزئی­تر به مفهوم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه و تاثیر آن روی فرایند تحلیل بورس و تصمیمگیری­ها برای خرید و فروش بپردازیم. به طور مطلوب، شیرینی هر اقتصادی این است که هسته اولیه این سه شاخص شناسایی شده و با مدیریت منسجم و سازگار، اقدام به اصلاح آنها صورت گیرد. و. انتقال در مقابل حرکت: در علم اقتصاد، « حرکتها » (Movements) و « انتقالها » (Shifts) در رابطه با منحنیهای عرضه و تقاضا بیانگر پدیدههای بسیار متفاوتی در بازار هستند.



اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید عرضه و تقاضا چیست و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد عرضه و تقاضا لطفا از سایت ما دیدن کنید.

Report this wiki page